De menselijke factor - daglicht voor gezondheid, welzijn, welbevinden en leerprestaties

De ruimtes waar onderwijs wordt gegeven (scholen, universiteiten etc. ) moeten hun leerlingen, docenten en studenten inspireren, koesteren en een goed gevoel geven.

Vanaf de peuterklas tot de hogere opleidingen en universiteiten vindt u alle soorten gebouwen, van speciaal ingerichte ruimtes voor onderwijs, studeren en onderzoek, tot sociale ontmoetingsplaatsen en sportfaciliteiten.


Dit betekent dat zowel het ontwerpen van nieuwe gebouwen als het verbeteren van bestaande onderwijsgebouwen specifieke uitdagingen geven. Dan kan het gaan om voldoen aan de eisen voor energie-efficiëntie en duurzaamheid, of specifieke eisen voor streng gecontroleerde omgevingen zoals laboratoria.

De impact van het binnenklimaat op het welzijn en de prestaties van leerlingen

In de Verenigde Staten is onderzoek gedaan onder studenten die gebruikmaken van onderwijsgebouwen in de gehele VS. Onderzoekers keken naar de impact van licht, ventilatie, luchtkwaliteit, akoestiek en uitzicht vanuit een gebouw.

De resultaten tonen de impact van het niet-effectief beheren van daglicht op de leerprestaties.

De belangrijkste onderzoeksresultaten:
  • Visueel comfort heeft grote invloed op studieresultaten. Niet alleen de hoeveelheid daglicht, maar ook de mogelijkheid om naar buiten te kijken.
  • Reflectie op schermen en whiteboards hebben een zeer negatieve invloed.
  • Zonlicht dat direct in het gebouw schijnt, vooral aan de zuid- en oostgevel, vraagt om dynamische zonwering. Zonwering die niet door gebruikers kan worden bediend, heeft een negatieve invloed op prestaties, hoewel minder negatief dan wanneer er helemaal geen zonwering is.

Bij een ander onderzoek, in San Juan Capistrano, Californië, werden studenten een academisch jaar lang gevolgd. Studenten met meer zonlicht in hun lokalen scoorden bij de wiskundetesten 20% hoger en bij leestesten 26% hoger dan studenten in lokalen met minder daglicht.

Zorgen voor een comfortabel binnenklimaat bij elke activiteit

Een beter binnenklimaat zorgt niet alleen meer comfort en productiviteit bij gebruikers van het gebouw, maar kan ook bijdragen aan het verlagen van bedrijfskosten.

Visueel comfort

Met geautomatiseerde en aangestuurde zonwering kunt u:

  • Voorrang geven aan daglicht en de voordelen daarvan, en ongewenste effecten elimineren, zoals reflectie op schermen en fel licht,
  • Gebruikers de flexibiliteit en vrijheid geven om hun omgeving gemakkelijk naar wens aan te passen, bijvoorbeeld schakelen van daglicht naar duisternis bij gebruik van een projector.

Warmtecomfort

De gemiddelde buitentemperatuur stijgt en er is een risico dat gebouwen oververhit raken.

Met geautomatiseerde zonwering voorkomt u grote verschillen in temperatuur. Eenvoudig gezegd, u kunt bijvoorbeeld in de zomer het gebouw en de gebruikers beschermen tegen oververhitting door direct zonlicht, en in de winter isolatie verbeteren en warmtewinst maximaliseren.

Beide kunnen leiden tot minder behoefte aan kunstlicht, verwarming, koeling en verlichting.

Case study

Meer informatie over dynamische zonwering voor comfort en welzijn van onderwijsgebouwen: lees meer over onze oplossing voor Biomedicum in Zweden. (Eng)

Energiebesparing en duurzaamheid

Effectief daglichtbeheer kan een belangrijke rol spelen bij de verlichting, verwarming en koeling van gebouwen. Hiermee kan op het totale energieverbruik van een gebouw een besparing van zo'n 15-20% worden bereikt.

Groenere en duurzamere gebouwen dragen ook bij aan een positief imago en de voordelen daarvan, zoals aantrekkelijker voor personeel en studenten.

Met de levensduur van scholen, hogescholen en universiteiten in gedachten, en het aantal studenten dat gedurende die periode gebruikmaakt van de faciliteiten, is het belangrijk om een evenwicht te creëren tussen financiële belangen op de korte termijn en economische voordelen op de lange termijn.

Ontdek meer over zonwering voor energie-efficiëntie en duurzaamheid

Daglicht en productiviteit

Een onderzoek in San Juan Capistrano, Californië tijdens een schooljaar wees uit dat leerlingen met meer daglicht in het lokaal 20% hoger scoorden op wiskunde en 26% hoger met lezen dan leerlingen in een klaslokaal met minder daglicht.

26 %

Onderwijsinstellingen

Alle referenties bekijken
Queen Mary's School of Medicine & Dentistry
Land
United Kingdom
Plaats
Londen
Jaar
2006
Architect
Klik op de onderstaande link voor onze brochure voor onderwijsinstellingen

Neem contact met ons op voor meer informatie over dynamische zonwering voor onderwijsinstellingen!

* verplichte velden
* verplichte velden