Minder schitteringen en een juiste verdeling van daglicht heeft een positieve invloed op de productiviteit en de prestaties van leerlingen.

Uit onderzoek blijkt dat bij een beoordeling van het totaaleffect van natuurlijk licht, ventilatie, luchtkwaliteit, akoestiek en omgeving, het visueel comfort rechtstreeks van invloed is op de prestaties van de leerlingen gedurende de dag.

Een recent onderzoek onder studenten in onderwijsgebouwen in de VS richtte zich op de algehele invloed van daglicht, ventilatie, luchtkwaliteit, akoestiek en omgeving. Er kwam uit dat visueel comfort rechtstreeks van invloed is op de prestaties van leerlingen gedurende de dag. Specifiek:

  • Natuurlijk licht heeft een duidelijk merkbare positieve invloed op de productiviteit en de prestaties van leerlingen.
  • Schitteringen op het scherm en reflecties op whiteboards hadden echter een negatief effect.

Hetzelfde onderzoek concludeerde dat zonwering die niet door docenten, studenten en andere gebruikers kan worden bediend, een negatieve invloed heeft op de prestaties, hoewel het beter is dan helemaal geen zonwering. Dynamische zonwering die door gebruikers kan worden geautomatiseerd of bediend, kan dan ook een gigantisch positief effect hebben op het leerproces van leerlingen en op het vermogen van docenten om les te geven.

Een slimme, duurzame benadering van daglichtbeheer

Dynamische zonwering is niet alleen gunstig voor leerkrachten, leerlingen en andere personeelsleden, maar draagt ook bij aan de vergroening van een gebouw. Dat wordt daarmee aantrekkelijker voor nieuw talent en voor toekomstige leerlingen.

Het in een vroeg stadium van de ontwikkeling van een gebouw inbouwen van dynamische zonweringsoplossingen, of zelfs het achteraf aanbrengen daarvan in bestaande gebouwen, is een uitstekende manier om een school, hogeschool of universiteit toekomstbestendig te maken, zodat die nog tientallen jaren comfortabel, aantrekkelijk en duurzaam blijft.

Wist u dit?

Een onderzoek dat gedurende een academisch jaar in Californië werd uitgevoerd, liet zien dat leerlingen met extra natuurlijk licht in hun klaslokaal 20% hogere cijfers haalden voor wiskundetoetsen en 26% hogere cijfers voor leestoetsen dan leerlingen in een klaslokaal met minder natuurlijk licht.

Beheren van de natuurlijke lichtomgeving

Slimme zonwering is één van de meest effectieve oplossingen voor daglichtbeheer, omdat het wordt geprogrammeerd met de behoeften van een individueel gebouw en haar gebruikers als uitgangspunt. Bovendien biedt het een extra beheersniveau, zodat niet alleen de negatieve effecten van lichtinval worden tegengegaan – zoals schittering op het scherm, diffuus licht of ongewenste warmte – maar gebruikers met 'lokale' bediening het licht ook in hun voordeel kunnen gebruiken; van het verduisteren van een kamer voor een presentatie tot het beschermen tegen de zon aan de ene kant van de kamer en het binnenlaten van het daglicht aan de andere kant.

Wist u dit?

Elke graad minder oververhitting verhoogt de leerprestaties van studenten met 2,3%.

Case study: Biomedicum (Eng.)

Bekijk deze case

Onderwijs brochure

Bekijk brochure

Managing Daylight: Automation For Health, Well-being And Productivity

Download whitepaper (Eng.)

Vraag stellen of advies nodig?

Contact opnemen

Blijf in contact

Neem contact op

Contact

Blijf verbonden

Aanmelden nieuwsbrief

Volg ons op LinkedIn

Volg ons