Van basisscholen tot hogescholen en universiteiten; de gebouwen waarin we lesgeven, leren, spelen en socialiseren moeten gastvrij en comfortabel zijn en ontworpen met welzijn en productiviteit als uitgangspunt.
- Home
- Utiliteits- en woningbouw
- Utiliteitsbouw
- Onderwijs
Minder schitteringen en een juiste verdeling van daglicht heeft een positieve invloed op de productiviteit en de prestaties van leerlingen.
Uit onderzoek blijkt dat bij een beoordeling van het totaaleffect van natuurlijk licht, ventilatie, luchtkwaliteit, akoestiek en omgeving, het visueel comfort rechtstreeks van invloed is op de prestaties van de leerlingen gedurende de dag.
Een recent onderzoek onder studenten in onderwijsgebouwen in de VS richtte zich op de algehele invloed van daglicht, ventilatie, luchtkwaliteit, akoestiek en omgeving. Er kwam uit dat visueel comfort rechtstreeks van invloed is op de prestaties van leerlingen gedurende de dag. Specifiek:
- Natuurlijk licht heeft een duidelijk merkbare positieve invloed op de productiviteit en de prestaties van leerlingen.
- Schitteringen op het scherm en reflecties op whiteboards hadden echter een negatief effect.
Hetzelfde onderzoek concludeerde dat zonwering die niet door docenten, studenten en andere gebruikers kan worden bediend, een negatieve invloed heeft op de prestaties, hoewel het beter is dan helemaal geen zonwering. Dynamische zonwering die door gebruikers kan worden geautomatiseerd of bediend, kan dan ook een gigantisch positief effect hebben op het leerproces van leerlingen en op het vermogen van docenten om les te geven.