Wat moet ik doen als mijn camera vaak niet beschikbaar lijkt?
Uw camera is vaak "niet beschikbaar" als u probeert naar de video-stream te gaan, er verschijnt geen beeld of u ontvangt berichten met de melding "de verbinding werkt niet goed meer".
Informaties over de mogelijke oorzaken
Frequente verbindingsonderbrekingen van uw camera kunnen in de volgende gevallen optreden:
- de 3G/4G van de telefoon biedt niet voldoende dekking voor de video-stream
- uw Internetlijn wordt regelmatig onderbroken
- de kwaliteit van de WiFi op het punt waar uw camera is geïnstalleerd is onvoldoende
- uw upload bandbreedte is onvoldoende
- het door de internet router gebruikte WiFi-kanaal is vol
Procedure
1. De kleur van de led van de camera controleren
Controleer als eerste de huidige toestand van de camera op basis van de kleur van de led aan de voorkant. Als de led blauw knippert, continu rood of continu groen brandt, moet u de camera opnieuw installeren.
2. Controleer de kwaliteit van de telefoonverbinding
Om het beeld van de Security Camera onder goede omstandigheden te kunnen visualiseren, moet u zich ervan verzekeren dat uw telefoon over een breedband internetverbinding beschikt: 3G, 4G of WiFi. In ieder geval moeten de ontvangst en de bandbreedte van goede kwaliteit zijn.
In geval van twijfel, kunt u proberen een video op YouTube te raadplegen.
3. Zich ervan verzekeren dat uw internetlijn stabiel is
Tijdens stroomonderbrekingen, als er iemand ter plaatse is of als u een ander op afstand beschikbaar apparaat hebt, verzeker u zich er dan van dat uw internetlijn beschikbaar is.
Denk er ook aan uw home gateway opnieuw te starten, dat kan de kwaliteit van de internet-verbinding van uw huis verbeteren.
4. Zich verzekeren van de kwaliteit van de WiFi op de plaats waar uw camera zich bevindt
In uw Somfy Protect-app gaat u naar het menu "Instellingen" > "Mijn apparaten" > "Mijn camera".
Als de informatie "kwaliteit van de WiFi" 1 balk van 4 aangeeft, is de WiFi-verbinding niet sterk genoeg om een verbinding van voldoende kwaliteit te garanderen.
- 4 balken - uitstekende verbinding
- 2 of 3 balken - goede verbinding
- 1 balk - onvoldoende verbinding
De camera moet dus worden verplaatst om een optimale locatie te vinden, dichterbij of met minder obstakels tot de home gateway (of de WiFi-router), om de kwaliteit van de WiFi te verbeteren.
Let op:
- het kwaliteitsniveau van de WiFi kan niet onmiddellijk worden vernieuwd en het wordt daarom niet aanbevolen de camera te verplaatsen en daarna opnieuw te proberen toegang te krijgen tot de video-streams om te kijken of de verplaatsing doeltreffend was
- de kwaliteit van de WiFi is erg wisselend, twee camera’s die één meter van elkaar liggen hebben een ander kwaliteitsniveau van de andere WiFi
Tips:
- Om de optimale positie te vinden, plaatst u de de camera op 2 meter in het vrije veld van de gateway. Verbind u met de video-stream en nadat u deze hebt losgekoppeld (hij werkt op een accu) verplaatst u hem langzaam tut u de juiste plaats hebt gevonden
- als u de camera niet wilt verplaatsen, kunt u ook een WiFi-repeater en het WiFi-netwerk van uw camera wijzigen om de repeater aan te sluiten
5. Vergewis u ervan dat de bandbreedte op het punt waar de camera zich bevindt voldoende is
De camera moet een stabiele WiFi-verbinding hebben zodat een constante doorvoersnelheid van 0,19 Mbps in SD en 0,53 Mpbs in HD wordt verspreid:
- Kwaliteit 720p (HD)
- 0,53 Mbps met veel verplaatsingen in het veld van de camera
- 0,20 Mbps zonder verplaatsing in het veld van de camera
- Kwaliteit 480p (SD)
- 0,19 Mbps met veel verplaatsingen in het veld van de camera
- 0,13 Mbps zonder verplaatsing in het veld van de camera
Om de beschikbare upload bandbreedte te controleren via uw internetabonnement, kunt u een gratis software of een app gebruiken om de bandbreedte te testen:
- PC/Mac - Speedtest Web
- iOS - Speedtest iOS
- Android - Speedtest Android
De bandbreedte moet worden getest op de locatie waar uw camera zich bevindt.
De upload bandbreedte (ook uploadsnelheid of "upload speed” genoemd), rechts van de afbeelding hierboven, is gelijk aan 2,01 Mbps. Als die bij u lager is dan 0,50 Mbps, moet de camera in SD worden ingesteld. In dat geval is het namelijk waarschijnlijk dat deze regelmatig onder het niveau valt dat noodzakelijk is om een HD-stroom uit te zenden.
Controleer ook of andere apparaten bij u thuis verbonden met internet niet de hele bandbreedte in beslag nemen: computer die downloadt, andere IP-camera’s, verbonden TV, etc. Ontkoppel deze tijdens de tests om zeker te zijn.
6. Vergewis u ervan dat het door de home gateway gebruikte WiFi-kanaal niet verzadigd is
Als er tal van WiFi's aanwezig zijn rond uw huis, kan het door uw home gateway gebruikte kanaal mogelijk overbelast zijn.
Als de voorgaande handelingen er niet in geslaagd zijn een geschikte plaats voor de camera te vinden en de HD / SD instelling is aangepast aan de beschikbare bandbreedte, kan het noodzakelijk zijn het WiFi-kanaal te wijzigen in de instellingen van uw home gateway (of WiFi-router). Wij adviseren u eerst uw WiFi-kanaal op automatisch te zetten als het zo niet is ingesteld.
Als dat het probleem niet oplost, adviseren wij de WiFi-omgeving te controleren. U kunt een gratis software of testapp voor de kanalen gebruiken:
- PC - Acrylic WiFi
- Mac - Netspot
- Android - WiFi Analyzer
Deze applicaties geven grafisch de bezetting van de verschillende WiFi-kanalen weer. Als uw WiFi-netwerk zich op een kanaal bevindt dat bezet wordt door verschillende andere netwerken, moet het worden verplaatst naar een minder druk bezet kanaal, nog altijd in de instellingen van uw home gateway (of WiFi-router).
In het voorbeeld hierboven, zijn de drukst bezette kanalen de kanalen 1, 6 en 11. Het is dus interessant het WiFi-kanaal van de gateway te verplaatsen of van de router op 3, 4, 8 of 9 wat de minst bezette kanalen zijn.
Als u door deze handelingen geen bevredigende werking hebt gekregen, verzoeken wij u een ticket te openen.